وقتی قهرمان جهان شدم  فهمیدم که باید بیشتر خم شوم تا مدال را به گردنم بیاویزند

ببینید | ‌پهلوان بی‌تکرار

ایران‌زمین در طول تاریخ خود قهرمانان ورزشی بسیاری را پرورش داده است اما هر قهرمانی لزوما نمی‌تواند به درجه پهلوانی برسد.
کد خبر: ۱۴۲۰۷۵۸

از دیرباز کسانی می‌توانستند عنوان پهلوانی بگیرند که علاوه بر قهرمانی و شکست همه حریفان، صفات سلحشوری و جوانمردی را نیز داشته باشند. غلامرضا تختی یکی از پهلوانان نامدار ایرانی است که با کسب عناوین جهانی به لقب جهان‌پهلوان نائل شد.

او ابتدا به ورزش زورخانه‌ ای پرداخت و حضور در زورخانه سبب شد به این باور برسد که بردن در ورزش همه چیز نیست. خود او در جایی می‌گوید: «آنچه که زندگی یک مرد را از نقطه آغاز، از روز تولد تا لحظه مرگ می‌سازد شخصیت‌، روحیه جوانمردی‌، صفا، انسانیت و اخلاقیات اوست.» بر پایه چنین اعتقادی، تختی نه فقظ روی تشک کشتی که در همه جا جوانمرد، مهربان و فروتن بود.

تختی در خانواده‌ای فقیر به دنیا آمد و در سال‌های ابتدایی زندگی سختی‌های بسیاری کشید. مرگ زودهنگام پدرش آنها را در تنگای بیشتر انداخت. به همین دلیل پس از موفقیت‌های متعدد در کشتی و رسیدن به مال و مقام هرگز افراد فرودست جامعه را از یاد نبرد.

او همیشه شخصیتی مردمی بود و تا جایی که می‌توانست به دیگران کمک می‌کرد. یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اجتماعی تختی در زمان زلزله مرگبار بوئین زهرا در سال 1341 بود. تختی به پیشنهاد کیهان ورزشی برای ترغیب مردم به کمک به زلزله‌زدگان صندوقی به گردن آویخت و از پارک ساعی در خیابان ولیعصر تا تالار کیهان در خیابان فردوسی را پیاده طی کرد. او در طول مسیر با بلندگو مردم را صدا می‌کرد. نقل است که زنان گوشواره و گردنبند و انگشترهایشان را درآورده و در صندوق می‌انداختند و مردان هر آنچه نقدی به همراه داشتند. 

•  غلامرضا تختی در 5 شهریور 1309 در تهران زاده شد.
•  نخستین کشتی‌گیر ایرانی است که موفق شد در 3 وزن مختلف صاحب مدال‌های جهانی و المپیک شود.
•  تختی نخستین ورزشکار ایرانی است که 4 المپیک شرکت کرد و در 3 المپیک مدال بگیرد.
•  تختی تا سال 2022 با ۷ مدال در رقابت‌های المپیک و قهرمانی جهان رکورددار کسب بیشترین مدال جهانی در میان کشتی‌گیران ایرانی را داشت.
•  12 کتاب، 2 فیلم سینمایی و 2 فیلم مستند درباره غلامرضا تختی تولید شده است.

جهت مشاهده فیلم اینجا کلیک کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها